Stalo se vám již někdy, že jste si nepřebrali dobírku a eshop po vás vyžadoval úhradu smluvní pokuty? Od nového roku s příchodem nového občanského zákoníku se zpřísnila pravidla pro provozovatele eshopů.
Podle nového občanského zákoníku již provozovatelé eshopu nesmějí vymáhat po spotřebitelích smluvní pokuty za nepřevzetí zboží. Smluvní pokuty lze uplatit pouze, pokud je sjednána písemně nebo telefonicky, nikoliv však, pokud je jen uvedena ve všeobecných obchodních podmínkách. Většina lidí totiž při nakupování obchodní podmínky pouze odškrtne a nečte. Tímto krokem chce vláda chránit spotřebitele od skrytých pokut, které lze šlo ještě v roce 2013 vymáhat. Tedy pouze v případě pokud byla dokázána určitá osoba, což je ve většině případů neprokazatelné.
Dnes už jen samostatně
Sjednání smluvní pokuty tedy nesmí být uvedeno pouze v obchodních podmínkách. V takovém případě nemá nárok podnikatel vymáhat dlužnou částku na spotřebiteli. Smluvní pokuta platí, pouze pokud je o ní zákazník samostatně informován ať už písemně nebo telefonicky. Reálně lze sjednat tedy například písemně v posledním kroku formuláře před odesláním objednávky.
Další úpravy zákoníku
Velké změny se týkali také především reklamace a odstoupení od smlouvy. Přesto vám doporučujeme ve vlastním zájmu číst VOP při uzavírání objednávky na internetových obchodech. Vyvarujete se tak případným potížím.
Zanechte odpověď